4shared

Godt på Madeira

Torsdag kveld 30. oktober forlot vi Porto Santo marina. Men vi gikk ikke lenger en bare rett utenfor moloen og la oss for anker. Neste dag var målet Madeira.
Fredag morgen var en herlig dag.  Vi spiste en god frokost og la oss på dekk for soling og bading. Vi hadde flere og 20grader og omtrent vindstilt.

DSC_8412 Irmelin er storfornøy med temperaturen. Jeg på min side har en litt mer jærsk tilnærming til det hele og mener det hadde ikke vært ringt om det var noen grader til på + siden.

DSC_8424Etter noen timer med solkos var det på tide å komme seg avgårde igjen. 13:30 ble ordre gitt. «Alle mann på dekk, nå går vi». Instrumentpanel ble slått på, anker kom opp og seil ble satt simultant. En herlig følelse å gjøre det hele uten å starte motoren.

Det var selvfølgelig uenighet ombord hva været angikk. Jeg hadde min værmelding og Monsieur Bosco hadde sin. For å legge den tråden død, hans værmelding holdt ikke stikk. Ikke for de neste dagene heller. Så været har blitt lite diskutert de siste dagene (heldigvis).

Turen fra Porto Santo og over til Madeira var helt kjempe. Fra instrumentpanel ble slått på, for anker i Porto Santo og til de ble slått av, fortøyd til Marina Quinta Do Lores på Madeira gikk det 5t og 29min. 30,31 nautiske mil ble tilbakelagt, og motor ble kun brukt de siste 30min av innseilingen.

Kvelden kom fort over oss etter vi kom frem. Det ble en tidlig kveld, men ikke så søvnrik. Vinden blåste hardt og det knirket i mang et fortøyningstau. Men jeg orket ikke stå opp og gå ut for å forbedre…

Så kom lørdag morgen, vi fikk i oss frokost, dusjet og hadde en fin morgen, før vi hoppet på bussen inn til Funchal. Damen på marinakontoret her mente jeg var noe sent ute for å nå bussen og bestilte en golfbil til å kjøre meg opp til holdeplassen. Irmelin kom løpende etter med barnevognen :-) Vi nådde alle bussen.

Bussturen til Funchal tok 1,5timer. Noe drøyt for min del. Men men, vi kom nå frem til slutt. Gode og gjennomsvette. Har konkludert med at når det står «air condition» på bussen, er det en lokal vits.

Vel fremme i Funchal gikk vi inn i turistmodus. Lunch på Pizzahut, vandring gatelangs, filming og fotografering, og avsluttet dagen med gondolbane opp i høyden for en tur i tropisk hage. I ekte familiestil!

DSC_8500 DSC_8494 DSC_8484

Bussturen hjem igjen var like lant, dog mer interessant da bussjåføren her hadde en helt annen tilnærming til trafikk og kjøretøy en sjåføren på bort turen. De ble bråbremst mange ganger de første 10minuttene. 2 nesten-krasj i andre biler, en nesten-overkjørsel av en fotgjenger og 2 bråstopp til da gul lys ble til rødt noe raskere en hva sjåføren sannsynligvis hadde tenkt. Jeg fant det hele noe festlig, og koste meg enda mer da jeg oppdaget at mannskapet vårt ihvertfall ikke koste seg, der de bannet på fransk og holdt seg virkelig fast i setet forran.

Inntil videre. Kos dere der hjemme.