4shared

Klar for å forlate Irland

Vi har siden sist forflyttet oss fra Greystones, til Cork, og ligger nå i Crosshaven. I Greystones ventet vi på ny autopilot. Den ble montert i hui og hast, og litt halvvegs da en kabel viste seg å være litt kort. Ny kabel viste seg å være komplett umulig å oppdrive en torsdag. Da de som hadde på lager skulle ha fri på mandag (banking day), og følgelig ikke kunne levere. Sånn var det bare. DSC_7402 Men, vi kom oss avgårde. Fredag 2/5. Lite vind og sol , så det ble for motor. Til tross for at vellykket oppsett og testkjøring av autopilot i havn, feilet den når vi kom ut på sjøen. Samme feilmelding som tidligere. Det viser seg altså at det ikke var noe galt med det vi hadde. Flott. Innkjøp av nytt utstyr til 30.000,- og ikke der feilen ligger. Men men, da har vi ihvertfall en i reserve. Og nytt er jo tross alt nytt :-) Ny feilsøking får gjennomføres når vi kommer frem. Så overfart ble med en mann på roret til enhver tid. Nesten. Unntaket var nå det kom delfiner opp på siden. Først en liten flokk, som gikk motsatt vei. Så en til. Så enda en. Alle 3 suste forbi oss, uten å bry seg noe nevneverdig. Før plutselig det kom en flokk og følgte oss i over en halvtime. Litt for store deler av denne halvtimen var roret ubemannet. delfinrute DSC_7440 Underveis ble vi også enige om å gå direkte til Cork, og ikke stoppe underveis. Turens første døgnseilas med bare oss to ombord ble gjennomført veldig bra. Jeg var ganske trøtt og sliten, så Irmelin tok desidert det lengste skiftet. Vi kom inn til Cork lørdag morgen.  La oss tidlig den kvelden. Slitne og glade for å kunne sove stilt og rolig. Cork er Irlands nest største by, og stod i stor kontrast med lille Greystones. Men by er by, og Cork er lik alle andre byer. Trafikk, støy, stressende folkemengde, store butikkvinduer osv. Med ett unntak, og det er at sentrum ligger på en øy. Elven Lee renner gjennom byen, og sentrum er bygd opp på en øy midt i elven. Cork har i tillegg en av verdens største naturlige havner.Og er godt skjermet. Dette til tross har de ikke noe særlig gjestehavn i sentrum. Der ligger det kun en liten flytebrygge. Ellers er det hverken servicebygg eller andre fasiliteter der. Veldig merkelig syntes vi og litt synd. Det gjør det svært lite attraktivt å ligge der. Noe som også virker til å være ønsket fra bystyret og havnevesenet (som drifter det hele). Det er kun lov å ligge der 6 netter, og etter den 3.natten nærmest dobles havneavgiften (rate for vår båt) fra 35Eur (+strøm) til 60Eur (+strøm). IMG_0582 IMG_0596 IMG_0590 Mandag 5/5 er plutselig her. Den o store banking day som vi har hørt om i over en uke. Vi tar en tur i sentrum. Det er tidlig kveld, klokken er ikke mer en 1930. Men det er godt liv på mange av pubbene. Live musikk og full fest. Vi tar inn et sted hvor to gamle karer spiller. Tradisjonell irsk folkemusikk. Innlevelsen, intensiteten, tempoet og svetten på spille-kara får Irmelin til å sitte på kanten av stolen og foroverlent på bordet. Jeg flirer litt og spør om hun syntes det var så bra. Hun smiler så fint tilbake og svarer fint "Nei, men med det tempoet de to gamle der holder må de vel svime av snart?". De svimer ikke av. Tydelig av disse to har vært på fest før. Ølet går fort ned, og stemningen likeså opp. Mer folk kommer. Trykket i pubben stiger. Klokken er nå noe over 21.00. Da går vi hjem…  Den kommende småbarns-familie-far tilværelsen blir klarerer og klarere for meg. Den tiltenkte avreisen fra Cork til Crosshaven på tirsdag blir utsatt til onsdag. I påvente av levering av bestilt batterimonitor. Lang historie kort, batterimonitoren kom ikke. I skrivende stund 6 dager sener (13dager siden bestilling) er den fortsatt ikke kommet. Tirsdagen går så med til å skru i drivmekanismen til autopiloten. Her får jeg tak på den manglende kabelen, og endelig kan da ledningsnettet legges skikkelig på plass. Mens jeg fordyper meg i autopilot mekanikk og elektronikk nytter Irmelin seg av svømmebassenget til et av de nærmeste hotellene. Onsdag ettermiddag tøffer vi nedover Lee mot Crosshaven. Crosshaven ligger ca. 15nm fra Cork, helt nede hav-munningen. Autopiloten ser ut til å fungere. Stor glede ombord. Alt som skulle til var å børste støv av børstene. Men den gang ei. Alarmen til autopiloten hyler, vi dreier av kurs. Autopiloten kopler ut. Jeg banner. Børste støv av børstene var ikke alt som skulle til, tydeligvis. Vi puttrer videre mot målet vårt, og det går ikke så lenge før vi igjen er fortøyd til en flytebrygge. Denne gang tilhørende Royal Cork Yacht Club. Est.1720 som visstnok gjør den til verdens eldste yacht club. Her er forholdene bra. Vinden tar seg opp i løpet av dagen, det uler i masten og slår i det meste av tau fra nabobåtene. Minnene til stormene vi hadde i vinter kom fort. Lite trivelig. Så vi skalket lukene og fyrte opp det kjære fjernsynet og tok en filmkveld. Fantastisk det der med fjernsyn. Det sparer en for så mye fysiske utskeielser en ellers hadde stått i fare for å begå. Vi blir liggende her i Crosshaven til været er gunstig for kryssing av Biscaya. Noe som lenge har sett ut til kan ta sin tid. Atter en gang plukker jeg ned drivmekanismen for autopiloten. Denne gangen tas den helt ned og ut, og demonteres på salongbordet. Børster, coil og hus rengjøres så godt jeg kan for støv og skitt. Så gjenstår det bare å se om det fungerer. Tilbake til batterimonitoren jeg bestilte hos CH Marine (som jeg aldri skal ha noe å gjøre med igjen), har jo fortsatt ikke kommet. Den skulle ha kommet for flere dager siden. Planen var å bare ligger for anker. Spare penger, og ikke minst se om batterimonitoren fungerte som den skulle. Havnesjefen her sa til meg på fredag før han tok helg at vi ikke skulle tenke på å legge oss for anker. Vi var på ferie, og han syntes ingenting om at vi ikke hadde fått de delene vi var lovet. Så vi skulle bare bli liggende til bryggen og ikke tenke på kostnaden. "Stay- free of charge". Skryt til yacht klubben her for service, høflighet og behjelpelighet. Helgen ble brukt til blant annet tur med jollen oppover elven her. Opp der hvor vi hadde tenkt å ankre, Drakes pool. En grunn liten lomme i elven Owenabue. I følge sagnet skal Sir Francis Drake (og 5 skip) gjemt seg for den spanske armada her. Vellykket visstnok. Lommen er godt skjermet har skog på alle kanter, og hovedveien fra Cork til Crosshaven rett ved. Vi møtte også på en lokal helt under en spasertur til butikken. En gammel skotte med 4 tenner, som på fritiden lagde spaserstokker. Det var ikke så lett å komme seg ifra den snakkesalige gamle karen. Det var heller ikke alt som var like lett å forstå. Mannen må være nærmere 90år, skotsk og hadde 4 tenner. Plutselig stod jeg "i hagen" hans. Uten for døren til huset. Og han fant fram alle stokkene han hadde laget, og jeg fikk velge.  (Irmelin var gått til båten for å ta i mot matvarene våre. De ble kjørt fra butikken og bort til marinaen) Vi måtte jo ha hver vår stokk hadde mannen så innstendig bedt. "It'll be a good memory. You can say; A Scotsman in Ireland gave this to me". Jeg takket, bukket og smilte så fint jeg bare kunne til den gamle mannen. Mottakergleden var definitivt tilstede, men jeg tror givergleden i dette tilfellet var enda større. En av stokkene kom til og med med en historie. DSC_7455 DSC_7472 DSC_7490 DSC_7495 DSC_7500 DSC_7515 DSC_7525 DSC_7548 DSC_7551 DSC_7555 Og nå, har endelig vinden snudd. Tidligere en forventet. Heldigvis! Planen var å ta ut grytidlig idag, tirsdag 13/05. Men i stadig påvente av den omtalte batterimonitoren har vi utsatt det noen timer. I håp om å få den med oss. CH Marine ringte i dag og lovet at de fikk den inn tirsdag morgen. Og så, så drar vi endelig. Høytrykket som nå kommer innover Biscaya ser ut til å være et lite og fint et. Det skal iflg prognosene ikke bli for mye hverken vind eller bølger. Så gjenstår det bare å se. Om vær-prognosene holder stikk. Om autopiloten fungerer som den skal og at ellers alt går fint for seg. Og akuratt der fikk jeg batterimonitoren i handa. Vanntankene er fulle. Dieseltanken er full. Diesel-aggregatet sviver. Motoren sviver. Og vi er på veg. Crosshaven, Irland -> A Coruna, Spania. Strekningen tas i et noenlunde beint strekk, og er estimert til 500nm. Det burde ta mellom 3 og 5 dager. Vi lar høre fra oss igjen når vi er kommet over.