4shared

Orcney Islands

Vi kom oss avgårde tidlig torsdag morgen fra Lerwick mot Fair Isle. En liten øy mudt mellom Shetland og Orknøyene. 44nm skulle være fort gjort var løftene fra kapteinen. En fin tur langs kysten av Shetland, passelig 6t dagstur. Det ble ikke fint, det ble ikke kort, og ikke særs godt mottatt av mannskapet. Tvilen var sådd omtrent i det vi gikk ut fra Lerwick. Irmelin spydde og lå strekk ut i forpiggen, bikkjå var innesperret i buret under dekk og ulte konstant. Morfar forholdt seg rolig, men kroppspråket viste ikke noe særs glede. Vi hadde 2-4m bølger fra alle retninger. 12-16m/s vind (+ kastene). Etter en ca 6t for motor fikk vi vind i noenlunde rett retning (kryssing hadde ikke vært aktuelt frem til nå). Jeg og Nils fikk ut noe klut, og straks var vi oppe i 8kn seilfart. Det var et stort gledesøyeblikk i en ellers jævlig sjø.
11timer tok turen til Fair Isle. Her ble vi også møtt av ingenting (noe som skulle vise seg å gå igjen).

Det ble som dere forstår sent når vi kom inn, og vi var alle ganske slitne. Så den flotte turen vi skulle ha på land ble ikke noe av. Men, jeg tok meg en sykkeltur. Viktig å holde seg i form. Det er noe jeg kan 😉
Jeg svingte innom fugleobservatoriumet her på øya. Der ble jeg møtt med overraskedde og vantro blikk. "You where the guy in the sailboat?? I saw that one, youre fuckin crazy man". Tydelig at skottene er noen pingler hva gjelder sjø…

Natten var ikke god, grunnet mye sjøaktivitet og knirking/nykking i tau. Burde nok ligget for anker, men men…

Neste dag var fantastisk. Sjøen la seg, vinden roet seg, solen kom fram og skyene forsvant. Hele dagen gikk for fulle seil i varierende 6-10knop. 63 nautiske mil ble lagt tilbake på 11t med topp stemning.

Finfin pastalunsj (med ferskrevet parmesan) ute. Alle sjømenn frydet seg. Kokk ombord er bare topp.

Seilingen går som en drøm

Morfar har også oppdaget seillivets gleder… en kan se smilet i munnviken.

Kirkwall var en glede å komme til. En dønn stille havn! Skulle tro båten stod på land. Ikkje minst var Winn glad for å få kunne løpe igjen.

Etter å ha summet oss ble det dusjing, middag og en tur på byen. En kort tur. For en gruppe slitne sjømenn var en tur på pub ikke en gledestur. Brautne skotter, høy musikk og jeg følte meg omtrent som en fortapt stavangergutt på Vigrest. Når jeg ironisk nok var i mitt rette element.

Frokost ombord.

Sundager er alt stengt i Kirkwall. Utenom kirken, den stod med åpne dører ogville ta imot oss. Vi gikk på pub.
Etter en liten vaserunde i gatene her, ble VISAkortet mitt slukt i en minibank her. Avreisen i morgentidlig ble plutselig utsett til noe etter bankens åpningstid. Just my luck.

Regningen på restauranten er nå betalt (tusen takk for maten morfar), så det er på tide å logge seg av og gå.

I morgen går turen videre til Wick, Skottland fastland. Før vi når Inverness tirsdag kveld. Mer fra oss kommer etterhvert.

Mer fra oss kommer etterhvert.