4shared

Seilas Nord – Norge

Februar 2013 starta vi seilturen fra Bergen til Lyngen for å treffe Øyvind og Sy Duen for Ski and Sail i påsken.

Øyvind er en fantastisk fyr fra Senja som vi traff da vi kryssa Atlanterhavet som betalende mannskap på Christian Radich i november 2012. Øyvind er styrmann og jobber som mannskap ombord på Christian Radich. Han er også båtboer (av veterantypen, altså over to år) , og bor i sin Malø 38. http://syduen.blogspot.no/

Jeg tror ikke han trodde vi var helt seriøse da vi sa vi vi skulle seile nordover og treffe de i påsken. Siden jeg etterhvert var blitt litt kjent med Stian visste eg at han mente det og jeg var klar for langtur. 2 februar seilte vi fra Sotra med lyngen som mål.

Det ble en kald og ekstremt vakker tur. 1.mars kom vi inn til Tromsø. Der ble vi liggende en stund, litt fordi Stian måtte hjem og jobbe litt og så hadde vi jo fortsatt god tid til påske.

Jeg hadde en bra vinter i Tromsø mye takket være Elisabeth, en venninne av en venninne som også er Bergenser. Hun jobbet i Tromsø og viste meg byen, skiløypene og maste myye om nordlys. Og så fikk vi besøk av Svein og David som tok oss med til Riksgrensen for å stå på ski, helt rått ski anlegg, og selskap såklart.

På veien nordover hadde vi ett par dager stopp noen steder.

Stian og David setter på feller før vi skal på topp tur i Fauske.

ipad nov 2013 014

Selv med mange soldager og vanvittig vakker natur var vi sliten av å stå 10-12 timer på roret hver dag. Tips til ting å prøve å unngå på vinterseilas :

– Sterk kuling og sinnsykt heftige bølger i Vestfjorden.

-Igjenfryst planlagt havn for natten, etter altfor mange timer i iskald vind og stummende mørke.

– For mye alkohol på NM i Skreifiske.

– Gå fra kai når alle sjarkene velger å bli liggende.

– Tilsoting av dieselvarmer, og røyklegging av  Florø.

– Rulle ut av kajakken i midten av februar ( sant Stian).

-Gå inn til kai hvor dybden er 1,50 når båten er 1,60.

– Ta en kunstnerisk runde hvor man kun følger strømmen og sneier båter i alle kanter i Bodø sentrum.

Anbefales :

Lofoten, som bare er helt vanvittig vakkert. I det øyeblikket jeg så Lofotveggen visste jeg at dette var stedet å være.

Svolvær og VM i skreifiske.

Henningsvær, klatrekafeen og lue shopping.

Brønnøysund som er en av verdens koseligste byer å bo i og Måsvær som lukter fantastisk som gir en utsikt som ikke ser ekte ut når eg ser på bildene i etter kant.

Rødøya, flott havn og nydelig fjell, (Rødøyløva)som ligger  rett ved polarsirkelen. Og hjelpsomme dog skeptiske fiskere ved fiskemottaket her.

Hund ombord er veldig koselig.

Pannekaker, øl og lange frokoster.

Daglig snømåking av båt i Tromsø sentrum.

Skitur hvor som helst med Svein, David og Kim, Elisabeth og hennes onkel som eg ikke husker navnet på.

Hundekjøring i Tromsø.

Tur med Stian gjennom Trollhatten.

Oppankring og spekkhoggerjakt i Øksfjorden. Dette var vår første oppankring og den var perfekt. Som å anker opp i en liten dam, helt stille med høye fjell på alle sider. Spekkhoggerfamilien som visstnok bor her året rundt så vi ikke.

Kajakkpadling i Lofoten og Vesterålen.

Badeland med relaxavdeling i Harstad og Bodø.

Toppturer og seiling i Lyngen.

Samseilig med Duen 2, og masse godt selskap. Shanti synging (gauling) på pub i Tromsø.

Etter noen uker i Tromsø seilte vi videre mot Lyngen for å treffe Øyvind og hans mannskap. Det første vi ble møtt med var da snøballkamp, som jeg regner med vi vant selv om de var 3 stykk mer enn oss.

Ombord i duen var det 3 skifreeker, Kristin, Hanne(som var skadet og ikke kunne stå på ski)og Eirik som hadde full roen og så var det Stian som kunne delvis stå på ski, og Martin som var litt bedre en meg og Øyvind.

Med Kristin (jakkeson) i teten gikk vi så godt vi kunne oppover, utsikten helt uforglemmelig men fy f… så tungt og med sånn ca 5 meter med løssnø var det like tungt nedover også. Perfekt føre i følge de andre, men eg aner ikke hva de snakker om. Det ligger videoer og bilder fra lyngen Ski and Sail på S/Y Duen 2 sin nettside.

Vi seilte så videre til neste toppsted før vi satte kursen mot Tromsø igjen.